piątek, 8 października 2010

Babia Góra Percią Akademików

pierwsze swoje kroki w góry już jako mąż i żona skierowaliśmy w wyjątkowe dla nas miejsce - na Babią Górę. Pobudka o 5.00, a ok. 9 byliśmy na parkingu na Przełęczy Krowiarki. Bilet wstępu - 5 PLN. Pogoda idealna, błękitne niebo. Idziemy niebieskim na schronisko, nigdy tędy nie szedłem, słyszałem jedynie o stawie na szlaku. Trasa wspaniała, idealna na rekreacyjny dłuższy spacer - 6km w jedną stronę. Październikowy poranek w dniu roboczym, każdy może sobie wyobrazić jak jest - pusto, cicho, ponieważ trasa jest na północnym zboczu góry, dużo mchu, chłodno, słońce przebija się gdzieniegdzie przez kolorowe liście. Po jakichś 15 minutach spaceru dochodzimy do Mokrego Stawku, czysta woda, wokoło kolorowe drzewa. Ładnie tu. Później skrzyżowanie - zielony szlak na Sokolicę. Trasa wyjątkowa i bardzo łatwa, idealna na spacer i wyciszenie się. Nie forsujemy tempa, idziemy z rodzicami. Dochodzimy do schroniska na Markowych Szczawinach. Rok temu jak byłem tu z tatą, kończyła się budowa, teraz już po roku funkcjonowania wychodzą niedoróbki. Urzędujące tu osoby starają się przedefiniować coś, co nazywa się klimatem górskiego schroniska, to co tu zastaniemy jest unikalne w skali kraju - recepcja przy wejściu z kwiatami oraz wrzeszczący RMF Maxx, fajnie, ale nie tego szukam w górach, polecam dla odmiany klimat schronisk na Hali Krupowej, Rycerzowej czy chociażby Przegibka. Klasycznie, wrzątek do kubeczka, herbata i patrzymy w niebo. Jest gorąco. Siedzimy i cieszymy się pogodą. Około godziny 12.30 podejmujemy decyzję, że atakujemy szczyt Akademicką Percią, tak jak planowaliśmy. Znaki pokazują 1h15, jednak wejście zajmuje nam 2h. Początek jest łatwy, mimo kamienistych schodów. Łańcuchy też nie są groźne, najtrudniejszy kawałek na szlaku to drabinki, po których but się ślizga. Kamienie są oblodzone, niektóre mokre. Szron. Północna strona. Za plecami cudowny widok, chyba najpiękniejszy w Beskidzie Żywieckim. Robimy co chwilę przerwę by popstrykać zdjęcia. Warto. Po wejściu na słowacki Krywań, taki szlak jak ten nie jest dla nas żadnym problemem. Wchodzimy z uśmiechem na ustach i radością otaczających nas widoków. Jest to najlepszy pobyt na szczycie w naszej karierze, pogoda i otaczająca nas jesień z wszystkimi jej konsekwencjami tworzy niezapomniany klimat. 15 minut na szczycie i schodzimy czerwonym szlakiem na Krowiarki. Po drodze wystraszyliśmy chyba jastrzębia, który tuż obok nas wzbił się w niebo. Idziemy przez kosodrzewinowy busz. Dochodzimy do Sokolicy, obok której znajduje się wspaniały punkt widokowy. Jest cudnie. Na parkingu czekają na nas rodzice, którzy spacerkiem wrócili niebieskim szlakiem. Cudna wyprawa. Kolejne 11 km w tym roku w nogach.

Mój "top" się rozrasta, na prowadzeniu niezmiennie fantastyczna wyprawa na Krywań, najnowsza wyprawa na Babią pobiła moim zdaniem nasz bieszczadzki klasyk i zasłużenie wskakuje na 5-te miejsce.

Top 17:
1 1 Trzy Studniczki - Krywań - Strbskie Pleso
2 2 Wołosate - Halicz - Rozsypaniec - Wołosate
3 3 Rysy (niezdobyte) z Morskiego Oka
4 4 Ornak
5 - Babia Góra Percią Akademików (2010)
6 5 Ustrzyki Górne - Połonina Caryńska - Wielka Rawka - Ustrzyki Górne
7 6 Janczykowe Rycerki - Młada Hora - Hala Rycerzowa - Przegibek - Janczykowe Rycerki
8 7 Krowiarki - Hala Śmietanowa - Polica - Przełęcz Kucałowa - Sucha Góra
15 14 Kolonia - Przegibek zimą
16 15 Słowacja - Łomnica
17 16 Przełęcz Tąpadła - Ślęża - Sobótka

Adršpach (1) Albania (39) Alpy (9) Alpy. UFO (1) Australia (82) Austria (18) B&W Photo (131) Babia Góra (4) Barcelona (22) Beskid Makowski (1) Beskid Mały (5) Beskid Niski (29) Beskid Sądecki (3) Beskid Śląski (16) Beskid Śląsko-Morawski (17) Beskid Wyspowy (4) Beskid Żywiecki (96) Będzin (1) Białoruś (4) Biebrza (10) Bielsko Biała (21) Bieszczady (28) Bory Stobrawskie (3) Boże Narodzenie (13) Bratysława (1) Broumowskie Ściany (2) Bryan Adams (3) Brzeźno (2) Bytom (1) Chorwacja (8) Chorzów (3) Chudów (1) Cieszyn (11) Czechy (55) Częstochowa (5) Dolina Baryczy (7) Dolinki Krakowskie (1) Dolomity (11) dżungla (10) fotografia (4) Francja (13) Gdańsk (7) Gdynia (1) Gliwice (7) Goczałkowice (4) golf (2) Gorce (1) Góra Św. Anny (6) Góry Bardzkie (3) Góry Bialskie (4) Góry Bystrzyckie (8) Góry Choczańskie (4) Góry Izerskie (29) Góry Kaczawskie (3) Góry Kamienne (1) Góry Ołowiane (1) Góry Orlickie (2) Góry Sanocko-Turczańskie (1) Góry Słonne (4) Góry Sowie (9) Góry Stołowe (6) Góry Sudawskie (1) Góry Świętokrzyskie (2) Góry Wałbrzyskie (1) Góry Wsetyńskie (1) Góry Złote (9) GR 20 (10) Hiszpania (22) Holandia (1) Indonezja (36) Istebna (2) Jeseniki (7) Jura Krakowsko-częstochowska (6) kajaki (4) Karkonosze (3) Katowice (14) kawa (1) Kędzierzyn Koźle (1) Klimkówka (1) Kłodzko (1) Kobiór (3) Korona Gór Polski (1) koronawirus (10) Korsyka (13) Kraków (11) Kruger (3) Kudowa Zdrój (1) Kuraszki (3) Lądek Zdrój (3) Leśne portrety (2) Litwa (1) Lubiąż (1) Lublin (1) Luciańska Fatra (5) Łańcut (1) Łężczok (1) Łódzkie (6) Magura Spiska (2) makro (29) Mała Fatra (15) Mała Panew (1) Małe Karpaty (2) Masyw Śnieżnika (6) Mikołów (2) Morawy (17) Moszna (1) namiot (3) Narew (1) nba (1) Niemcy (4) Nikiszowiec (4) Nowa Zelandia (108) Nysa (1) Odra (1) Ojców (1) Opolskie (16) Osówka (1) Ostrawa (3) OverlandTrack (8) Paczków (1) Pasmo Jałowieckie (2) Pazurek (1) Piłka Nożna (1) Podlasie (47) podróże (6) Pogórze Izerskie (4) Pogórze Kaczawskie (69) Pogórze Przemyskie (1) pokora (1) Praga (20) Promnice (1) Przedgórze Sudeckie (3) Przemyśl (1) Pszczyna (10) Pustynie (1) Puszcza Augustowska (9) Puszcza Białowieska (14) Puszcza Kampinoska (1) Puszcza Knyszyńska (9) Puszcza Niepołomicka (2) Puszcza Solska (1) Puszcze Polski (27) Racibórz (2) rower (127) Roztocze (6) różne (164) RPA (44) Ruda Śląska (2) Rudawy Janowickie (5) Rudy Raciborskie (31) Rwanda (18) Rybna (1) Rybnik (3) Rzeszów (2) safari (2) Singapur (3) Słowacja (51) Słowacki Raj (2) Sopot (2) street (122) Strzelce Opolskie (1) Suazi (4) Sudety (21) Sudety Wschodnie (11) Sumatra (35) Suwalszczyzna (2) Szałsza (1) Szklarska Poręba (1) Śląsk (31) Świętokrzyskie (7) Tarnowice (1) Tarnowskie Góry (4) Tasmania (81) Tatry (37) Tatry Bielskie (1) Tatry Niżne (11) Tatry Zachodnie (25) Toruń (1) Toszek (4) Trójka (1) Turcja (2) Tychy (1) Uganda (32) Ukraina (7) USA (29) Ustroń (1) Warszawa (8) Wenecja Opolska (3) Wiedeń (1) Wielka Fatra (21) Wielkopolska (1) Wigry (2) Włochy (13) Włocławek (2) Wrocław (5) WTR (2) wwe (4) WWE Smackdown World Tour 2011 (4) Zabrze (3) Ząbkowice Śląskie (1) Zborowskie (2) Złote Hory (1) Złoty Stok (1) zmiana (4) Żywiec (2)