środa, 21 lutego 2024

NZ III - Dzień 25 - 22.11 - Arrowtown i Queenstown

Ostatni pełny dzień w Nowej Zelandii, jak tu nie być smutnym? Słabo spałem, chyba raise fieber się pojawia. Pobudka o 8, śniadanie - sprawdzają nam się gotowane jajka, jak tylko mamy mieszkanie z kuchnią. Telefony do Polski i jedziemy. Dziś pochodzić do Arrowtown i po Queenstown. Do Queenstown podjedziemy autobusem. Arrowtown zaczynamy od kawy w Provisions of Arrowtown. Później idziemy w stronę jubilera, mamy upatrzony wisiorek z jadeitu. W jednym ze sklepów spotykamy wycieczkę z Polski. My - milczenie i nasłuch. Jeden mężczyzna z trudem dogaduje się z ekspedientką, a chwilę później starsza pani głośno w sklepie i po Polsku:
- tutaj na tych rzeczach nic nie pisze, że to Nowa Zelandia

Wychodzimy. Jadeit kupiony. Bus do Queenstown przyjeżdża punktualnie. Jednego Francuza zaciekawił zaczep na rowery na masce autobusu. Na migi (nie dziwi mnie to) pokazuje kierowcy, że chce ten zaczep otworzyć i sfotografować. Przy lotnisku jest pole golfowe. Widzę starszą panią, jak w samo południe zagrywa… Tak może tu wyglądać emerytura. Ja tak chcę i ja tak będę. Po 40 minutach wysiadamy przy sekwoi w Queenstown. Oto ostatni podczas tej wyprawy spacer po Queenstown. Jak ten czas leci… przed chwilą dosłownie popłakałem się na brzegu Wakatipu, a to było ponad 3 tygodnie temu. Czas płynie… każdemu tak samo, ale pytanie jest takie - jak się go spędza. My ten czas spędziliśmy wybornie i wycisnęliśmy z tego kawałka Wyspy naprawdę sporo i niczego nie żałujemy. Kierujemy nasze kroki do Queenstown Gardens, spacer i wspomnienia. Sekwoje i inne drzewa. Mnóstwo ludzi gra w frisbee, a w parku są do tego celu kosze. Jest pole do gry w bule. Lokalsi przyjeżdżają, wykupują dostęp, kule, buty i grają. Tak wygląda emerytura. Siadamy na jednym brzegu, na drugim brzegu, wpatrujemy się w Queenstown, tak bardzo się zmieniło. Wciąż mam wielki sentyment do tego miasta, bo właśnie tu zaczęła się nasza miłość do tego kraju, lecz miasto traci swoją tożsamość. Było nazywane stolicą sportów ekstremalnych, a dziś? Hmm pewnie coś z tego zostało. Lecz przechadzając się później uliczkami Pani słusznie stwierdza - czy ja jestem w Azji? Sezon się nie zaczął, zatrzęsienie azjatyckich turystów. Nie czuć lokalsów, nie czuć ich kultury, miasto zdominowane przez turystów, a jaki popyt, taka podaż, we wszystkim. Szkoda. Wanaka się dzielnie trzyma dla kontrastu i świetnie. Niemniej znaleźliśmy kilka perełek, jak Earl Street i Romer Gallery, wrażenie zrobiła galeria Flora i Fauna z „prawdziwym” niedźwiedziem polarnym. Jednak takich miejsc jest coraz mniej. Pozostaje cudowna lokalna Nowa Zelandia z miasteczkami jak Cromwell czy nawet Athol. Jemy w pub on warf tam, gdzie zawsze. Zawsze wybornie. Później pożegnanie z Wakatipu, spacer na przystanek. Panią też chyba wzięło, bo mówi że czuje właśnie ten moment wyjazdu… tak bywa. Nachodzi mnie taka myśl - z każdą podróżą wiąże się powrót i smutek za tym, co pozostawiamy. Smutek jest w pakiecie z podróżą, jeśli nie jesteś na to gotowy - nie wychodź z domu. Zawsze jest nadzieja na powrót… i kolejne pożegnanie. W pokoju pakujemy ostatnie rzeczy, rozdzielamy zakupy. Wraca pytanie - co czuję przed podróżą na koniec świata…

arrowtown-queenstown-001 arrowtown-queenstown-002 arrowtown-queenstown-003 arrowtown-queenstown-004 arrowtown-queenstown-005 arrowtown-queenstown-006 arrowtown-queenstown-007 arrowtown-queenstown-008 arrowtown-queenstown-009 arrowtown-queenstown-010 arrowtown-queenstown-011 arrowtown-queenstown-012 arrowtown-queenstown-013 arrowtown-queenstown-014 arrowtown-queenstown-015 arrowtown-queenstown-016 arrowtown-queenstown-017

Adršpach (1) Albania (39) Alpy (9) Alpy. UFO (1) Australia (82) Austria (18) B&W Photo (131) Babia Góra (4) Barcelona (22) Beskid Makowski (1) Beskid Mały (5) Beskid Niski (29) Beskid Sądecki (3) Beskid Śląski (16) Beskid Śląsko-Morawski (17) Beskid Wyspowy (4) Beskid Żywiecki (96) Będzin (1) Białoruś (4) Biebrza (10) Bielsko Biała (21) Bieszczady (28) Bory Stobrawskie (3) Boże Narodzenie (13) Bratysława (1) Broumowskie Ściany (2) Bryan Adams (3) Brzeźno (2) Bytom (1) Chorwacja (8) Chorzów (3) Chudów (1) Cieszyn (11) Czechy (55) Częstochowa (5) Dolina Baryczy (7) Dolinki Krakowskie (1) Dolomity (11) dżungla (10) fotografia (4) Francja (13) Gdańsk (7) Gdynia (1) Gliwice (7) Goczałkowice (4) golf (2) Gorce (1) Góra Św. Anny (6) Góry Bardzkie (3) Góry Bialskie (4) Góry Bystrzyckie (8) Góry Choczańskie (4) Góry Izerskie (29) Góry Kaczawskie (3) Góry Kamienne (1) Góry Ołowiane (1) Góry Orlickie (2) Góry Sanocko-Turczańskie (1) Góry Słonne (4) Góry Sowie (9) Góry Stołowe (6) Góry Sudawskie (1) Góry Świętokrzyskie (2) Góry Wałbrzyskie (1) Góry Wsetyńskie (1) Góry Złote (9) GR 20 (10) Hiszpania (22) Holandia (1) Indonezja (36) Istebna (2) Jeseniki (7) Jura Krakowsko-częstochowska (6) kajaki (4) Karkonosze (3) Katowice (14) kawa (1) Kędzierzyn Koźle (1) Klimkówka (1) Kłodzko (1) Kobiór (3) Korona Gór Polski (1) koronawirus (10) Korsyka (13) Kraków (11) Kruger (3) Kudowa Zdrój (1) Kuraszki (3) Lądek Zdrój (3) Leśne portrety (2) Litwa (1) Lubiąż (1) Lublin (1) Luciańska Fatra (5) Łańcut (1) Łężczok (1) Łódzkie (6) Magura Spiska (2) makro (29) Mała Fatra (15) Mała Panew (1) Małe Karpaty (2) Masyw Śnieżnika (6) Mikołów (2) Morawy (17) Moszna (1) namiot (3) Narew (1) nba (1) Niemcy (4) Nikiszowiec (4) Nowa Zelandia (108) Nysa (1) Odra (1) Ojców (1) Opolskie (16) Osówka (1) Ostrawa (3) OverlandTrack (8) Paczków (1) Pasmo Jałowieckie (2) Pazurek (1) Piłka Nożna (1) Podlasie (47) podróże (6) Pogórze Izerskie (4) Pogórze Kaczawskie (69) Pogórze Przemyskie (1) pokora (1) Praga (20) Promnice (1) Przedgórze Sudeckie (3) Przemyśl (1) Pszczyna (10) Pustynie (1) Puszcza Augustowska (9) Puszcza Białowieska (14) Puszcza Kampinoska (1) Puszcza Knyszyńska (9) Puszcza Niepołomicka (2) Puszcza Solska (1) Puszcze Polski (27) Racibórz (2) rower (127) Roztocze (6) różne (164) RPA (44) Ruda Śląska (2) Rudawy Janowickie (5) Rudy Raciborskie (31) Rwanda (18) Rybna (1) Rybnik (3) Rzeszów (2) safari (2) Singapur (3) Słowacja (51) Słowacki Raj (2) Sopot (2) street (122) Strzelce Opolskie (1) Suazi (4) Sudety (21) Sudety Wschodnie (11) Sumatra (35) Suwalszczyzna (2) Szałsza (1) Szklarska Poręba (1) Śląsk (31) Świętokrzyskie (7) Tarnowice (1) Tarnowskie Góry (4) Tasmania (81) Tatry (37) Tatry Bielskie (1) Tatry Niżne (11) Tatry Zachodnie (25) Toruń (1) Toszek (4) Trójka (1) Turcja (2) Tychy (1) Uganda (32) Ukraina (7) USA (29) Ustroń (1) Warszawa (8) Wenecja Opolska (3) Wiedeń (1) Wielka Fatra (21) Wielkopolska (1) Wigry (2) Włochy (13) Włocławek (2) Wrocław (5) WTR (2) wwe (4) WWE Smackdown World Tour 2011 (4) Zabrze (3) Ząbkowice Śląskie (1) Zborowskie (2) Złote Hory (1) Złoty Stok (1) zmiana (4) Żywiec (2)