sobota, 1 października 2016

Podlasie - dzień 4 - Tykocin, Narew, Biebrza, Burzyn...

Kolejny dzień biebrzańskiego upału. Dziś południe Parku Narodowego. Jedziemy autem do Tykocina, bardzo ładne miasteczko z elementami żydowskiej kultury. Pierwsze, co oglądamy, to zamek, który wita gości zaraz po wjeździe do miasta. Później bardzo ładny rynek, synagoga z miejscem mocy. Na mnie działają takie miejsca, czuję dreszcz, nieznacznie pozytywne emocje. Niemniej jestem jakiś nerwowy. Gdzieś mi się spieszy, zerkam na zegarek i mam poczucie, że jest już późno.

Podlasie 2016 - d4 - Tykocin

Do Strękowej Góry dojeżdżamy ok. 11 i wsiadamy na rower. Jedziemy na zachód niebieskim szlakiem nazywanym "meandry Narwii". No i się zaczyna. Z jednej strony widoki prawie jak w Nowej Zelandii, wielkie łąki, pastwiska, trochę krówek. Ale ta jazda, nawierzchnia piaszczysta i często trzeba rower pchać. To spowalnia wycieczkę. Niemniej jak ustaliliśmy w kategorii "polska wieś" - ta trasa Wybiebrza, czyli wymiata.

Podlasie 2016 - d4 - Dolina Narwii

W bólach dojeżdżamy do okolic wioski Ruś, gdzie wchodzimy do lokalnego baru. Bar jak bar, typowa polska nora z parasolami firmy piwnej lub robiącej soki, serwującej schabowy, piwo i lody oraz puszczającej muzykę jednej z popularnych rozgłośni radiowych. Uzupełniamy cukry pijąc litrowy sok w 100% z owoców i cukrów i kręcimy dalej do Burzyna, gdzie mamy nadzieję na obejrzenie w końcu Biebrzy. Zmęczeni docieramy do punktu widokowego, skąd rozpościera piękny widok na okolice i Biebrzę. Schodzimy na dół do rzeki, ja oczywiście jakbym pierwszy raz rzekę widział na oczy, włażę do wody. Mam sandały keen, więc wypada i można. Co się dzieje, otóż wchodzę, woda ciepła, bo rzeka praktycznie stoi. Ryby nie uciekają, odwrotnie - płyną ku mnie. Nie wiem, co mam takiego, że je przyciągam, ale widok niesamowity. No i ta cisza, wszędobylska cisza i pustkowie. Coś pięknego.

Podlasie 2016 - d4 - Dolina Biebrzy

Wracamy. Po drodze stajemy znowu w barze, znowu cukry. Stąd dzwonie do Pana Kajaka, gdzie rezerwuję przepływ na pojutrze. To będzie nasz debiut. Później kręcimy ile sił do auta. Jest dramatycznie. Wąska droga, prosta, auta pędzą, my na krawędzi. Znalazł się jeden głupek, który wyprzedzał tira jadąc prosto na nas. Zjechaliśmy na trawę. To jest podstawowy element, dla którego nie cierpię podróży po tym kraju, debile na drogach. Kilka kilometrów dalej 3 godziny później na tej drodze był wypadek, 6 rannych osób, polna droga przez pole. Ok. 16 docieramy szczęśliwie do Strękowej Góry, chwila przerwy, jedziemy dalej, wg planu. Tym razem robimy kółko żółtym szlakiem na południe od Bagna Ławki, czyli Laskowiec, Brzeziny, Giełczyn. Powiem krótko - cudo! Kilka osad odciętych od świata. Ludzie nie z tej ziemi. Wszyscy się znają, wszyscy pracują w polu. Jest 17, ludzie wychodzą przed swoje domy, siadają na ławkach i dumają. Patrzą przed siebie w ciszy, czasami zagadają sąsiada. Błoga melancholia. Coś nieprawdopodobnego. Gdzieś na końcu tego kółka prawdopodobnie obok Giełczyna znajdujemy kościół wśród zniszczonych sądów. Cudowne miejsce, nic tylko chodzić i robić zdjęcia. Takich miejsc jest tu mnóstwo, stare chaty, piękne łąki, ptaki... Co za dzień. Wracając jedziemy ponownie do Tykocina, żydowska restauracja, powrót do domu. Piękny pobiebrzony dzień.

Podlasie 2016 - d4 - Biebrza Brzeziny

Adršpach (1) Albania (39) Alpy (9) Alpy. UFO (1) Australia (82) Austria (18) B&W Photo (131) Babia Góra (4) Bałtyk (1) Barcelona (22) Beskid Makowski (1) Beskid Mały (5) Beskid Niski (29) Beskid Sądecki (3) Beskid Śląski (16) Beskid Śląsko-Morawski (17) Beskid Wyspowy (4) Beskid Żywiecki (96) Będzin (1) Białoruś (4) Biebrza (10) Bielsko Biała (21) Bieszczady (28) Bory Stobrawskie (3) Bory Tucholskie (7) Boże Narodzenie (13) Bratysława (1) Broumowskie Ściany (2) Bryan Adams (3) Brzeźno (2) Bytom (1) Chorwacja (8) Chorzów (3) Chudów (1) Cieszyn (11) Czechy (55) Częstochowa (5) Dolina Baryczy (7) Dolinki Krakowskie (1) Dolomity (11) dżungla (10) fotografia (5) Francja (13) Gdańsk (7) Gdynia (1) Gliwice (7) Goczałkowice (4) golf (2) Gorce (1) Góra Św. Anny (6) Góry Bardzkie (3) Góry Bialskie (4) Góry Bystrzyckie (8) Góry Choczańskie (4) Góry Izerskie (29) Góry Kaczawskie (3) Góry Kamienne (1) Góry Ołowiane (1) Góry Orlickie (2) Góry Sanocko-Turczańskie (1) Góry Słonne (4) Góry Sowie (9) Góry Stołowe (6) Góry Sudawskie (1) Góry Świętokrzyskie (2) Góry Wałbrzyskie (1) Góry Wsetyńskie (1) Góry Złote (9) GR 20 (10) Hiszpania (22) Holandia (1) Indonezja (36) Istebna (2) Jeseniki (7) Jura Krakowsko-częstochowska (6) kajaki (5) Karkonosze (3) Katowice (14) kawa (1) Kędzierzyn Koźle (1) Klimkówka (1) Kłodzko (1) Kobiór (3) Korona Gór Polski (1) koronawirus (10) Korsyka (13) Kraków (11) Kruger (3) Kudowa Zdrój (1) Kuraszki (3) Lądek Zdrój (3) Leśne portrety (2) Litwa (1) Lubiąż (1) Lublin (1) Luciańska Fatra (5) Łańcut (1) Łężczok (1) Łódzkie (6) Magura Spiska (2) makro (30) Mała Fatra (15) Mała Panew (1) Małe Karpaty (2) Masyw Śnieżnika (6) Mikołów (2) Morawy (17) Moszna (1) namiot (3) Narew (1) nba (1) Niemcy (4) Nikiszowiec (4) Nowa Zelandia (108) Nysa (1) Odra (1) Ojców (1) Opolskie (16) Osówka (1) Ostrawa (3) OverlandTrack (8) Paczków (1) Pasmo Jałowieckie (2) Pazurek (1) Piłka Nożna (1) Podlasie (47) podróże (6) Pogórze Izerskie (4) Pogórze Kaczawskie (69) Pogórze Przemyskie (1) pokora (1) Praga (20) Promnice (1) Przedgórze Sudeckie (3) Przemyśl (1) Pszczyna (10) Pustynie (1) Puszcza Augustowska (9) Puszcza Białowieska (14) Puszcza Kampinoska (1) Puszcza Knyszyńska (9) Puszcza Niepołomicka (2) Puszcza Solska (1) Puszcze Polski (27) Racibórz (2) rower (134) Roztocze (6) różne (164) RPA (44) Ruda Śląska (2) Rudawy Janowickie (5) Rudy Raciborskie (31) Rwanda (18) Rybna (1) Rybnik (3) Rzeszów (2) safari (2) Singapur (3) Słowacja (51) Słowacki Raj (2) Sopot (2) street (122) Strzelce Opolskie (1) Suazi (4) Sudety (21) Sudety Wschodnie (11) Sumatra (35) Suwalszczyzna (2) Szałsza (1) Szklarska Poręba (1) Śląsk (31) Świętokrzyskie (7) Tarnowice (1) Tarnowskie Góry (4) Tasmania (81) Tatry (37) Tatry Bielskie (1) Tatry Niżne (11) Tatry Zachodnie (25) Toruń (1) Toszek (4) Trójka (1) Turcja (2) Tychy (1) Uganda (32) Ukraina (7) USA (29) Ustroń (1) Warszawa (8) Wenecja Opolska (3) Wiedeń (1) Wielka Fatra (21) Wielkopolska (1) Wigry (2) Włochy (13) Włocławek (2) Wrocław (5) WTR (3) wwe (4) WWE Smackdown World Tour 2011 (4) Zabrze (3) Ząbkowice Śląskie (1) Zborowskie (2) Złote Hory (1) Złoty Stok (1) zmiana (4) Żywiec (2)