piątek, 27 maja 2016

Niski długi weekend - dzień 1 - Jaśliska - Koprowniczna - Jaśliska

Wyjeżdżamy prosto po pracy, stoimy godzinę w korku w okolicach Balic, dramat. Mała stłuczka 3 tzw. kierowców, którzy na prostej drodze potrafią się stuknąć i zablokować cały Kraków. Później obiad przed Jasłem, docieramy do Jaślisk około 22. Wycieńczeni, po tygodniu pracy i jeździe. Głowa boli. Za długo nie posiedziałem i padłem. Sobota rano, wstajemy o 8, o 9.30 wyjeżdżamy na szlak. Mieszkamy w Daliowej, obok Jaślisk. Przejeżdżamy przez wioskę jadąc dalej na południe do Lipowca. Droga w potwornym stanie. W pewnym momencie tuż przed kołami zza krzaków wylatuje wielki ptak, orzeł prawdopodobnie. Na żółtym szlaku tuż obok dawnego PGRu parkujemy i ruszamy dalej pieszo. Wielkie połacie terenu dookoła. Aż dziw bierze dlaczego nie ma tu zwierząt, ani krów, ani owiec. W Nowej Zelandii każdy dosłownie skrawek terenu zajęty jest przez zwierzęta hodowlane, tu powietrze jest czyste, nic tylko hodować i robić biznes. Pierwszy kontakt z przyrodą - żmija zygzakowata na środku drogi. Skręcamy w lewo niebieskim szlakiem. Pusto, tylko ptaki podśpiewują. Droga lekko wznosi się do góry, tu nie ma wielkich przewyższeń. Las bukowy. Później niebieski idzie razem z czerwonym wzdłuż granicy. Świetna sprawa - ponumerowane słupki graniczne i mapa, na której są te numery naniesione. Cały czas wiemy, gdzie jesteśmy. Dzikiej zwierzyny brak, choć śladów mnóstwo. Mijamy kolejne szczyty, najpierw okolice Kamienia, a za nim mogiły żołnierzy poległych podczas I wojny światowej. Żołnierze austriaccy i rosyjscy. Mapa pokazuje jakby była tylko jedna mogiła, tymczasem mogił i cmentarzy jest kilka. Na jednym z nich na okolicznym drzewie wisi mały dzwon, napis mówi "podzwoń nam poległym w walce i cierpieniu...", no to podzwoniłem.

Idziemy dalej, jest pięknie. Słońce przygrzewa, gęste liście zbyt wiele tego słońca nie przepuszczają. Naszym celem staje się Koprowniczna. Zanim dojdziemy na ten niepozorny szczyt, mijamy piękne polany. Przez 4 godziny marszu nie spotkaliśmy nikogo. Powrót. Po drodze zabieramy kamienie  i kładziemy je na mogile żołnierzy. Niesamowite miejsce. Na rozwidleniu szlaków w okolicach Kamienia wybija 15.30. Chwila wytchnienia i idziemy na północ żółtym szlakiem. Dzicz. Jak coś ma wyskoczyć, to właśnie tu. Po lewej stronie mijamy wielkie pozostałości po kamieniołomach, a na mapie jest to tylko mały znaczek. W rzeczywistości jest to dużo większe. Jakieś 1.5 godziny zajęło nam zejście do auta. Licznik pokazał 23 km, piękna trasa. Słońce przygrzewa nadal. W Jaśliskach idziemy do kościoła. Tuż po mszy podchodzi do nas starsza Pani, dziękuje, że byliśmy w kościele, opowiada o swoim życiu, że mąż chodzi rano, ona wieczorem, cóż im pozostało. Jestem pod wrażeniem. Mija kilka chwil, podchodzi kolejna starsza pani i zaczyna opowiadać o okolicy. Ja ciągnę dyskusję, również dziękuję, że byliśmy z lokalsami w kościele. Podchodzi trzecia pani, pyta czy mamy gdzie spać, bo by nas ugościła. Dużo nam opowiadają o okolicy, historii wsi, itd. Nieprawdopodobne, nigdy nie doświadczyłem takiej gościnności w Polsce, a mieszkałem już w różnych miejscach. Ludzie żyją tu bardzo skromnie, biednie nawet. Ale chcą podzielić się wszystkim, czym mają. Szacunek. Im dłużej przebywamy w Jaśliskach, bardziej nam się tu podoba. Nie wiem co takiego, po prostu jest dobrze. Wsiadamy do auta, przed nami pan chce podlać kwiaty na ryneczku. Odkręca hydrant, woda tryska po ulicy, on podkłada miseczkę, wypełnia ją wodą i idzie podlać kwiatki, a woda z hydrantu leci po ulicy. I tak kilka razy. Nikt się tym nie przejmuje. Życie płynie tu bardzo spokojnie.

2016-05-2024 Beskid Niski - day 1

Adršpach (1) Albania (39) Alpy (9) Alpy. UFO (1) Australia (82) Austria (18) B&W Photo (131) Babia Góra (4) Barcelona (22) Beskid Makowski (1) Beskid Mały (5) Beskid Niski (29) Beskid Sądecki (3) Beskid Śląski (16) Beskid Śląsko-Morawski (17) Beskid Wyspowy (4) Beskid Żywiecki (96) Będzin (1) Białoruś (4) Biebrza (10) Bielsko Biała (21) Bieszczady (28) Bory Stobrawskie (3) Boże Narodzenie (13) Bratysława (1) Broumowskie Ściany (2) Bryan Adams (3) Brzeźno (2) Bytom (1) Chorwacja (8) Chorzów (3) Chudów (1) Cieszyn (11) Czechy (55) Częstochowa (5) Dolina Baryczy (7) Dolinki Krakowskie (1) Dolomity (11) dżungla (10) fotografia (4) Francja (13) Gdańsk (7) Gdynia (1) Gliwice (7) Goczałkowice (4) golf (2) Gorce (1) Góra Św. Anny (6) Góry Bardzkie (3) Góry Bialskie (4) Góry Bystrzyckie (8) Góry Choczańskie (4) Góry Izerskie (29) Góry Kaczawskie (3) Góry Kamienne (1) Góry Ołowiane (1) Góry Orlickie (2) Góry Sanocko-Turczańskie (1) Góry Słonne (4) Góry Sowie (9) Góry Stołowe (6) Góry Sudawskie (1) Góry Świętokrzyskie (2) Góry Wałbrzyskie (1) Góry Wsetyńskie (1) Góry Złote (9) GR 20 (10) Hiszpania (22) Holandia (1) Indonezja (36) Istebna (2) Jeseniki (7) Jura Krakowsko-częstochowska (6) kajaki (4) Karkonosze (3) Katowice (14) kawa (1) Kędzierzyn Koźle (1) Klimkówka (1) Kłodzko (1) Kobiór (3) Korona Gór Polski (1) koronawirus (10) Korsyka (13) Kraków (11) Kruger (3) Kudowa Zdrój (1) Kuraszki (3) Lądek Zdrój (3) Leśne portrety (2) Litwa (1) Lubiąż (1) Lublin (1) Luciańska Fatra (5) Łańcut (1) Łężczok (1) Łódzkie (6) Magura Spiska (2) makro (29) Mała Fatra (15) Mała Panew (1) Małe Karpaty (2) Masyw Śnieżnika (6) Mikołów (2) Morawy (17) Moszna (1) namiot (3) Narew (1) nba (1) Niemcy (4) Nikiszowiec (4) Nowa Zelandia (108) Nysa (1) Odra (1) Ojców (1) Opolskie (16) Osówka (1) Ostrawa (3) OverlandTrack (8) Paczków (1) Pasmo Jałowieckie (2) Pazurek (1) Piłka Nożna (1) Podlasie (47) podróże (6) Pogórze Izerskie (4) Pogórze Kaczawskie (66) Pogórze Przemyskie (1) pokora (1) Praga (20) Promnice (1) Przedgórze Sudeckie (3) Przemyśl (1) Pszczyna (10) Pustynie (1) Puszcza Augustowska (9) Puszcza Białowieska (14) Puszcza Kampinoska (1) Puszcza Knyszyńska (9) Puszcza Niepołomicka (2) Puszcza Solska (1) Puszcze Polski (27) Racibórz (2) rower (127) Roztocze (6) różne (164) RPA (44) Ruda Śląska (2) Rudawy Janowickie (5) Rudy Raciborskie (31) Rwanda (18) Rybna (1) Rybnik (3) Rzeszów (2) safari (2) Singapur (3) Słowacja (51) Słowacki Raj (2) Sopot (2) street (122) Strzelce Opolskie (1) Suazi (4) Sudety (21) Sudety Wschodnie (11) Sumatra (35) Suwalszczyzna (2) Szałsza (1) Szklarska Poręba (1) Śląsk (31) Świętokrzyskie (7) Tarnowice (1) Tarnowskie Góry (4) Tasmania (81) Tatry (37) Tatry Bielskie (1) Tatry Niżne (11) Tatry Zachodnie (25) Toruń (1) Toszek (4) Trójka (1) Turcja (2) Tychy (1) Uganda (32) Ukraina (7) USA (29) Ustroń (1) Warszawa (8) Wenecja Opolska (3) Wiedeń (1) Wielka Fatra (21) Wielkopolska (1) Wigry (2) Włochy (13) Włocławek (2) Wrocław (5) WTR (2) wwe (4) WWE Smackdown World Tour 2011 (4) Zabrze (3) Ząbkowice Śląskie (1) Zborowskie (2) Złote Hory (1) Złoty Stok (1) zmiana (4) Żywiec (2)