wtorek, 21 września 2010

Janczykowe Rycerki - Młada Hora - Hala Rycerzowa - Przegibek

Wreszcie w górach, pojechaliśmy w niedzielę wiedząc, że będzie ładna pogoda. Lubię siąść nad mapą i znaleźć jakąś wioskę, której nikt nie zna, pojechać i zobaczyć. Tak było z Janczykowymi Rycerkami. Położona jest ona w oddali od cywilizacji otoczona pasmami górskimi, dojazd jest trudny, droga dziurawa, ale okolica interesująca. No i wypatrzyłem na mapie wioskę i o 6-tej rano pojechaliśmy. Po 2h byliśmy na miejscu. Po drodze minęliśmy Rajczę i Rycerkę, widać jak Soła szła wysoko. Niedziela, 8-ma rano, góry, pięknie, wszystko śpi, tylko my idziemy. Szlak rusza stromo do góry, mijamy po drodze drobne zabudowania, wokół nas resztki lasu - wycinka drzew idzie pełną parą.

Po jakiejś godzinie dochodzimy do przełęczy Młada Hora. Byliśmy tu chyba ze 2 razy, urocze miejsce.

Stąd wchodzimy na czerwony szlak prowadzący już na Rycerzową. Marzy mi się drzemka na szczycie, ostatnie podejście zakończyło się burzą i gradobiciem. Mijamy turystów wracających z Rycerzowej. Idzie się ładnym lasem, niezbyt stromo, świetny spacer. Po jakiejś godzinie spokojnego marszu wyszliśmy na polankę - Mała Rycerzowa. Bajka.

Poza Babią - moje ulubione miejsce w Beskidzie Żywieckim. Siadamy na trawie, patrzymy na mgłę zasłaniającą góry. Cisza. Niedzielny poranek, jest niesamowicie. Jestem przekonany, że gdybyśmy byli tu w sobotę - byłoby inaczej. Z lasu wychodzi stado kóz, wśród nich przywódca stada, idą sobie, tak po prostu.

Słuchamy ciszy. Jest wszędzie. Nie chce się ruszać. Ale jednak ta drzemka na Rycerzowej kusi. Idziemy do bacówki, pełno ludzi, większość nocowała w namiotach.

Na to czekałem od zimy - Wielka Rycerzowa. Jedno z moich ukochanych miejsc w górach.

Posiłek i oddalamy się w ciche miejsce, czyli na szczyt. Widoczność słaba, ale jestem tu gdzie marzyłem. Outdoor lifestyle - taki tryb uprawiamy, jest świetnie. W końcu ta drzemka, ale trzeba uważać, bo upalnie nie jest.

Od czasu do czasu spoglądam na niebieski szlak prowadzący na wschód - idzie on na Przełęcz Glinka, prowadzi jakieś 20km rzadko uczęszczanym terenem Worka Raczańskiego. Moja dziewczyna snuje plany jak to poukładać, by tam zajść z noclegiem na Rycerzowej. Wspaniała dziewczyna. Plan jest na przyszły rok. Schodząc z Rycerzowej świeci mocno słońce. Ruszamy na Przegibek niebieskim szlakiem, który nazywam "niedźwiedzim". Dlaczego ? Ano, że parę lat temu mieliśmy spotkanie z niedźwiedziem, prawdziwym, nie tym z "trójki". Nie było wesoło. Idziemy przez rezerwat "Dziobaki", straszne - tak bardzo się zmienił, wycinka drzew. Nagle słyszmy odgłos - ryczenie. Tak tak, ciarki nam przeszły, znamy to, w tym samym miejscu, ani to kot, świnia, krowa, jeleń. Prawdopodobnie niedźwiedź, ale daleko. Brzmi to może śmiesznie, ale już swoje w górach przeżyłem. Znajdujemy grzyby. W sumie wyglądają dość sensownie, choć ja nie jadam grzybów, to trochę się znam. Dziewczyna je liże, co okaże się za moment błędem. Postanawiamy je zabrać i popytać na Przegibku. Jednak zaczyna się źle czuć, patrzymy na grzyby, a te robią się sine. Wyrzucamy je. Nie ma co ryzykować. Przegibek w pełnym słońcu, zawsze tak jest.

Przegibek - miód na moje oczy

Jestem tu już n-ty raz, zawsze pogoda, nawet zimą. Siadamy na dworze, herbata, kanapki, patrzymy na Halę na Małej Raczy. Jest późne niedzielne popołudnie - rewelacja. Cisza i spokój, nawet nie myślę, że jutro mam iść do pracy. Z żalem opuszczamy to miejsce, obiecując, że wrócimy tu zimą. Będziemy jak zwykle zjeżdżać na jabłkach z Bendoszki, nasz "tor saneczkowy" wygląda teraz dziwnie. Wracamy do samochodu do Rycerek zielonym szlakiem, towarzyszy nam dziwny ryk, który kojarzymy z niedźwiedziem. Po ok. 10h wracamy do samochodu. Było niesamowicie, melancholijnie, refleksyjnie i bardzo dobrze. Odwiedziliśmy rejony, które są nam bardzo bliskie, kilka nowych tras - super niedziela. Nie czuję, że przeszedłem 15km.

Krótkie rozstanie z górami, za niecałe 2 tyg. mamy ślub, trzeba się przygotować :).

Top 16:

1 1 Trzy Studniczki - Krywań - Strbskie Pleso
2 2 Wołosate - Halicz - Rozsypaniec - Wołosate
3 3 Rysy (niezdobyte) z Morskiego Oka
4 4 Ornak
5 5 Ustrzyki Górne - Połonina Caryńska - Wielka Rawka - Ustrzyki Górne
6 - Janczykowe Rycerki - Młada Hora - Hala Rycerzowa - Przegibek - Janczykowe Rycerki
7 6 Krowiarki - Hala Śmietanowa - Polica - Przełęcz Kucałowa - Sucha Góra
15 14 Słowacja - Łomnica
16 15 Przełęcz Tąpadła - Ślęża - Sobótka

1. Witam,
    proszę o informację czy jest możliwość zostawienia samochodu w janczykowych rycerkach?
    Dziękuję

2. pewnie, że tak! wystarczy kawałek placu, trawy, polanki, cokolwiek. Nie spodziewaj się strzeżonego parkingu. Zaraz po minięciu wiaduktu patrz w prawo, można zjechać z drogi i gdzieś stanąć. Dobry sposób jest też taki, że podchodzisz do gospodarza, dajesz parę złoty na piwo i wjeżdżasz do niego na plac. Działa.

3. Dzięki za info. Oczywiście, ze nie spodziewam się parkingu strzeżonego. Właśnie chodzi mi o jakis kawałek placu, na którym można zostawić auto (ewentualnie coś podobnego co znajduje się przy szlaku na Wielką Raczą w Rycerce Górnej).
    pozdrawiam

4. też pozdrawiam i cieszę się, że mogłem pomóc :)

5. Pięknie :)
    W poniedziałek tama pojadę :)
    Pozdrawiam :)

Adršpach (1) Albania (39) Alpy (9) Alpy. UFO (1) Australia (82) Austria (18) B&W Photo (131) Babia Góra (4) Barcelona (22) Beskid Makowski (1) Beskid Mały (5) Beskid Niski (29) Beskid Sądecki (3) Beskid Śląski (16) Beskid Śląsko-Morawski (17) Beskid Wyspowy (4) Beskid Żywiecki (96) Będzin (1) Białoruś (4) Biebrza (10) Bielsko Biała (21) Bieszczady (28) Bory Stobrawskie (3) Bory Tucholskie (4) Boże Narodzenie (13) Bratysława (1) Broumowskie Ściany (2) Bryan Adams (3) Brzeźno (2) Bytom (1) Chorwacja (8) Chorzów (3) Chudów (1) Cieszyn (11) Czechy (55) Częstochowa (5) Dolina Baryczy (7) Dolinki Krakowskie (1) Dolomity (11) dżungla (10) fotografia (4) Francja (13) Gdańsk (7) Gdynia (1) Gliwice (7) Goczałkowice (4) golf (2) Gorce (1) Góra Św. Anny (6) Góry Bardzkie (3) Góry Bialskie (4) Góry Bystrzyckie (8) Góry Choczańskie (4) Góry Izerskie (29) Góry Kaczawskie (3) Góry Kamienne (1) Góry Ołowiane (1) Góry Orlickie (2) Góry Sanocko-Turczańskie (1) Góry Słonne (4) Góry Sowie (9) Góry Stołowe (6) Góry Sudawskie (1) Góry Świętokrzyskie (2) Góry Wałbrzyskie (1) Góry Wsetyńskie (1) Góry Złote (9) GR 20 (10) Hiszpania (22) Holandia (1) Indonezja (36) Istebna (2) Jeseniki (7) Jura Krakowsko-częstochowska (6) kajaki (5) Karkonosze (3) Katowice (14) kawa (1) Kędzierzyn Koźle (1) Klimkówka (1) Kłodzko (1) Kobiór (3) Korona Gór Polski (1) koronawirus (10) Korsyka (13) Kraków (11) Kruger (3) Kudowa Zdrój (1) Kuraszki (3) Lądek Zdrój (3) Leśne portrety (2) Litwa (1) Lubiąż (1) Lublin (1) Luciańska Fatra (5) Łańcut (1) Łężczok (1) Łódzkie (6) Magura Spiska (2) makro (29) Mała Fatra (15) Mała Panew (1) Małe Karpaty (2) Masyw Śnieżnika (6) Mikołów (2) Morawy (17) Moszna (1) namiot (3) Narew (1) nba (1) Niemcy (4) Nikiszowiec (4) Nowa Zelandia (108) Nysa (1) Odra (1) Ojców (1) Opolskie (16) Osówka (1) Ostrawa (3) OverlandTrack (8) Paczków (1) Pasmo Jałowieckie (2) Pazurek (1) Piłka Nożna (1) Podlasie (47) podróże (6) Pogórze Izerskie (4) Pogórze Kaczawskie (69) Pogórze Przemyskie (1) pokora (1) Praga (20) Promnice (1) Przedgórze Sudeckie (3) Przemyśl (1) Pszczyna (10) Pustynie (1) Puszcza Augustowska (9) Puszcza Białowieska (14) Puszcza Kampinoska (1) Puszcza Knyszyńska (9) Puszcza Niepołomicka (2) Puszcza Solska (1) Puszcze Polski (27) Racibórz (2) rower (130) Roztocze (6) różne (164) RPA (44) Ruda Śląska (2) Rudawy Janowickie (5) Rudy Raciborskie (31) Rwanda (18) Rybna (1) Rybnik (3) Rzeszów (2) safari (2) Singapur (3) Słowacja (51) Słowacki Raj (2) Sopot (2) street (122) Strzelce Opolskie (1) Suazi (4) Sudety (21) Sudety Wschodnie (11) Sumatra (35) Suwalszczyzna (2) Szałsza (1) Szklarska Poręba (1) Śląsk (31) Świętokrzyskie (7) Tarnowice (1) Tarnowskie Góry (4) Tasmania (81) Tatry (37) Tatry Bielskie (1) Tatry Niżne (11) Tatry Zachodnie (25) Toruń (1) Toszek (4) Trójka (1) Turcja (2) Tychy (1) Uganda (32) Ukraina (7) USA (29) Ustroń (1) Warszawa (8) Wenecja Opolska (3) Wiedeń (1) Wielka Fatra (21) Wielkopolska (1) Wigry (2) Włochy (13) Włocławek (2) Wrocław (5) WTR (2) wwe (4) WWE Smackdown World Tour 2011 (4) Zabrze (3) Ząbkowice Śląskie (1) Zborowskie (2) Złote Hory (1) Złoty Stok (1) zmiana (4) Żywiec (2)